St. Škutāns, M.I.C.
Katōļticeibas vēsture un katekisms
St. Škutāns, M.I.C.
Katōļticeibas vēsture un katekisms
VIII Daži vōrdi par katōļticeibu Latvijā
76. Kristticeibas īvesšona Livonijā
Pyrmī katōļticeibas īvedēji myusu zemē be ja vōcu misionari. Holšteinas mūks Meinards beja pyrmais Livonijas veiskups (1188 — 1196). Pēc jō nōves nōce cistercīšu abats Bertoļds (1196 — 1197). Vysīvārojamokais nu pyrmim Livonijas veiskupim beja veiskups Aļberts (1199 — 1229). Par jō 30 godu ilgū vaļdeišonu daudz vērteigu ziņu ir atstōjis latvīts Henriks sovā kronikā. Tamā ir runa par slāgtim un lauztim leigumim, par ceiņom ar vītejūs īdzeivōtōju — lībīšu un latvīšu ciļtim un igaunim. Tur ir runa ari par kristticeibas izaplateišonu myusu zemē. Dūmas par Aļbertu un jō veiktu dorbu nav vīnaidas. Vōcu vēsturnīki jū cyldynoj kai vōcu kolonijas nudybynōtōju Baltijas pīkrastē. Vītejūs tautu pīdareigī jū uzskota na tikai kai krist-ticeibas izplateitoju, bet ari kai īkarotoju, kas ir īvadejis vītejūs tautu pakļaušonu inōcēju vērskuņdzeibai. Pi Aļberta nūpalnim Livonijas lobā pīskaita Reigas piļsātas izveidōšonu, veiskupa sēdekļa un regularūs kanoniku pōrceļšonu nu Ikšķiles uz Reigu, cistercīšu klūstera nūdybynōšonu Daugovgrīvā kai ari cytu religiozūs ordeņu nūvītāšonu un draudžu nūdybynōšonu dažaidūs Livonijas nūvodūs. Nu Aļberta laika lelōkim pīmineklim Reigā, leidz pat myusu dīnom, ir radzama dyžonō katedrāle un cytas ceļtnes ar sovim vysvacōkim Baltijas pīkrastes architektoniskim paraugim.
77. Mūku ordeni Livonijā
Nu mūku ordenim Livonijā vysogrōk teik mynāti augustinīši, premonstratīši un cistercīši. Šam pādejam ordenam, ōrpus goreigōs apryupes dorba, Iela nūzeime beja ari prīkšzeimeigas zemkūpeibas nūorganizēšonā. 13. un 14. godu symti pīdar pi klūsteru agraros kultūras zīdu laikim Livonijā. Bez cistercīšim agri Reigā īsaroda dominikāni un franciskani. Šī trejs religiozī mūku ordeni nasagōdōja nikaidas gryuteibas Reigas veiskupim. Turpretim tī beja paleigs kristīteibas izplateišonā un nūstyprynōšonā vītejūs īdzeivōtōju sirdīs. Cytaidi tys beja ar veiskupa Aļberta laikūs nūdybynōtū zūbynbrōļu (Vālōk Livonijas vocu) ordeņu.
78. Livonijas veiskupi
Veiskups Aļberts, ar pāvesta, jam dūtompylnvarom, konsekrēja vairōkus veiskupus Livonijai: Teodoriku — Igaunijai, Bernardu — Zemgalei un Kurzemei. Cytus veiskupus konsekrēja jō pēcnōcēji.
Aļberts II (1255. g.) tyka paaugstynōts par arciveiskupu. Taitod bez Reigas arciveiskupa Livonijā beja diecežu veiskupi: Zemgalē-Kūrzemē (Piltenē), Tērbatā, Somsolā un Revelē. Kai arciveiskups, tai veiskupi beja reizē ari laiceigī vaļdinīki sovūs nūvodūs. Taipat laiceigī vaļdinīki sovās zemēs beja ari zūbynbrōli.
79. Livonijas konfederacija
Vysi mynātī zemes kungi kūpā sastōdēja Livonijas konfederaciju, kura pastōvēja pōri par 300 godu un beja piļneigi naatkareiga vaļsts. Veiskupu ceiņas ar Livonijas odenu gon beja namiteigas. Beidzūt morāliskō pagrymšona un reformacija dareja golu šai konfederacijai, un Livonija tyka sadaleita. Šō sadalejuma rezultatā Latgola tyka nūškērta nu pōrejim Latvijas nūvodim. Latgolā nūsaturēja senejō katōļticeiba, bet pōrejōs Latvijas nūvodūs: Vydzemē un Kurzemē latvīši pōrgōja Mōrteņa Lutera ticeibā un kliva par jō nūdybynōtōs bazneicas lūceklim. Gondreiž vasaļus 300 godus pastōvēja politiskais latvīšu tautas sadalejums (1629 — 1918). Tys uzspīde kai vīnim, tai ūtrim sovu rokstureigū zeimūgu, tiklab religiskūs, kai kulturālūs un ekonomiskūs izpaudumu ziņā.
80. Katōli un pōrejos kristīšu konfesijas
Šudiņ ir monoma tendence vōrdu ,.katōļs“ aizvītōt ar vōrdu „kristīts“. Tys ir pareizs, bet napiļneigs katōļticeigō apzeimējums. Par kristīšim teik saukti cylvāki, kas taidā voi cytaidā veidā tic Kristum. Bet daudzās gadejumūs tei jūs ticeiba nasaskaņ ar katōļticeibu par Kristu un cytom myusu ticeibas patīseibom. Pīmāram, ir kristīši, kas tic, ka Kristus ir bejis vīneigi lobs, izcyls cylvāks, bet nav bejis Dīvs. Pi katōļticeigim turpretim ticeiba tam, ka Kristus ir Dīvs-Cylvāks ir vīna nu jūs ticeibas pamatpatīseibom. Ir kristīsi, kas natic tam, ka Vissvātōkajā Oltora Sakramentā ir Pats Kristus, ar sovu dīviškū un ciļvēceigū dobu; gluži Tys Pats Kristus, kas kaidreiz radzamā veidā dzeivōja sovu laiceigū dzeivi: mōcēja cylvākus, dareja breinumus, cīte un nūmyra krystā pīkolts par myusim. Katōļu Bazneica turpretim par tū nikod nav šaubējusēs. Tai tys ir ar daudzom cytom katōļu ticeibas patīseibom, kuras apšauba voi piļneigi atmat cytas kristīšu konfesijas. Taidā ceļā katōļticeiba daudzūs gadejumūs ir piļneigi atškireiga nu cytu kristīšu ticējumim. Tōpēc, saucūt katōļticeigū vīneigi par kristīti, nateik pasaceits piļneigs katōļticeigō apzeimējums.
81. Kai mums ir jōsaver uz cytom kristīšu konfesijām?
Katōļu Bazneicā, kas ir Poša Kristus dybynōta, atsarūn patīseibas un pesteišonas leidzekli piļneibā. Tys ir fakts. Bet Šō fakta minēšonu šudiņ mādz saukt par triumfalismu, tys ir, skateišonūs nu augšōs uz cytom, seviški kristīšu, konfesijom. Tūmār tys tai nav. Triumfalisms byutu, jo mes sevi uzskateitu lobōkus par cytim tōpēc, ka asam katōli. Katōļu Bazneica nanūlīdz tū, ka ari cytōs konfesijōs ir sova daļa patīseibu, kas piļneigi sakreit ar katōļu ticeibas mōceibu. Tūmār navar nūklusēt tū apstōkli, ka tikai katōļu Bazneica ir vīna eistā, Poša Kristus dybynōtō Bazneica, jo tikai Kristus ir nūdybynōjis vīnu Bazneicu, navys daudzas kristīšu Bazneicas. Katōļticeigais navar un nadreikst nūlīgt tū, ka ari cytōs konfesijōs ir lobōs un krītnas personas, bet šaids apstōklis navar aizvītōt jūs naticēšonu dažom ļūti svoreigom kristīteibas patīseibom, kaidas pa vysim kristīteibas laikim ir bejušas un šudiņ ir katōļu ticeibā.
82. Katōļticeigajam joatzeist sevi par katōli
Saskarē ar cytu konfesiju pōrstōvim, mes varim byut ļūti lobōs atteiceibās ar jim kai cylvākim, sovim leidzbrōlim (jo vysi esim vīna un tō Poša Dabasu Tāva bārni), bet nadreikstim taidu voi cytaidu (pīmāram, „eukumenisku“!) apsvērumu dēļ mozynōt, krūpļot voi pat mēģinot atmest tū, kas pīdar pi myusu pošu ticeibas naskaramim svātumim, lai tūs atmatūt dareitu sevi leidzeigokus cytim kristīšim. Turpretim katōļticeigajam vīnmār un vysur ir joaplīcynoj sevi par katōli, navys tikai par kristīti, it kai sevis atzeišona par autentisku katōli byutu nazkaids nagūds. Tikai taida myusu reiceiba byus Kristus myusim dōvōtōs ticeibas aplīcynōjums pasauļa prīškā. Redz, kū Jys Pats par tū soka: „Kotru, kas Mani atzeis cylvāku prīškā, Es atzeišu sova Tāva prīškā, kas ir debesīs. Bet kas Mani nūlīgs cylvāku prīškā, tū Es nūlīgšu sova Tāva prīškā, kas ir debesīs“ (Mt. 10: 32 — 33).
83. Latgaļ, esi pateiceigs Dīvam!
Mes, latgali, varim byut pateiceigi Dīvam, ka Jys myusim ir paleidzējis nūsaturēt tamā ticeibā, kuru ir mōcējis Pats Kristus un Jō apostoli, un ka ir paleidzējis palikt tōs Bazneicas klēpī, kuru ir nūdybynōjis Pats Dīvs-Cylvāks personeigi. šei ticeiba myusu seņtāvus (vysā jūs nabreiveibā un tryuceibā) beja darejuse bogōtokus un cyldonokus par daudzim augsti izgleitōtim, materiālos pōrpiļneibas un modernūs ērteibu izlutynotim myusdīnu cylvākim (ari dažim latgalim), kuri sovas ticeibas ziņā ir gaužam nabadzeigi un nūžālōjami, jo Dīva un Kristus atnastōs mōceibas vītā ir īcāluši sovu lepneibas aptymsotū prōtu ar pošdarynōtom jūs ticeibas dogmom, kuras jī augstōk stōda par autentisku Kristus Bazneicas mōceibu. Ari šamā sakareibā ir napōrprūtami Kristus vōrdi, Kurs soka: „Kū tys leidz cylvākam, jo jys īmontōs vysu pasauli, bet sovā dvēselē cīss zaudējumu. Voi kaidu izpērkumu cylvāks dūs par sovu dvēseli?“ (Mt. 16:26; ari Mk. 8:36. un Lk. 9:25). Dvēseles zaudējumu nabyus spējeigas atvītōt un izlobōt nikaidas teiri dabeigōs (lai ari vysaugstōkōs un cyldonōkōs) vērteibas.
Tōpēc, katōļticeigais latgaļ, pazeisti sovu ticeibu un uzticeigi tū praktizej vysā sovā laiceigōs dzeives ceļōjumā. Tikai taidā veidā Tu nabyusi velteigi dzeivōjis sovu dzeivi, jo tikai taidā veidā, pōrsperūt myužeibas slīksni, Tu tiksi īcalts nabeidzamōs svātlaimes sauleitē.
Pīlykums
Kai uzskotams papyldynōjums tam, kas īprīkšejos lopas pusēs beja saceits par katōlticeibu un katōļu Bazneicu, teik pīvinōti:
1. Pāvestu saroksts, kurā mynāti pāvesti, kas vadejuši Kristus Bazneicu un sorgōjuši tai uztycātū ticeibas depozitu, sōcūt nu sv. Pītera laikim leidz pošreizejam myusu Svātajam Tāvam Jōņam Pāvulam II.
2. Ūtrā pīlykumā ir mynāti godi, nu kurim ir sōkušas pastōvēt dažas kristīšu konfesijas un personas, ar kurom saistōs šūs konfesiju rasšonōs.
1. Pāvestu saroksts
Šys saroksts ir pajimts nu JOSEPH LORTZ, GESCHICHTE DER KIRCHE, 19. Aufgabe, Münster, Westfalen, 1958. 429. — 431. lp. Šymā sarokstā īkavōs īlyktl ir antipāvestu vōrdi.
Sv. Pīters m. 64 voi 67
Sv. Linus 67 — 76
Sv. Anaklets 76 — 88
Sv. Klemens 88 — 97
Sv. Evarists 97 — 105
Sv. Aleksandrs 105 — 115
Sv. Siksts 115 — 125
Sv. Telesfors 125 — 136
Sv. Higins 136 — 140
Sv. Pijs I 140 — 155
Sv. Anicets 155 — 166
Sv. Soters 166 — 175
Sv. Eleuterijs 175 — 189
Sv. Viktors I 189 — 199
Sv. Ceferins 199 — 217
Sv. Kaliksts I 217 — 222
(Sv. Hipolits 217 — 235)
Sv. Urbans I 222 — 230
Sv. Pontians 230 — 235
Sv. Anters 235 — 236
Sv. Fabians 236 — 250
Sv. Kornelijs 251 — 253
(Novcians 251)
Sv. Lucijs I 253 — 254
Sv. Stetans I 254 — 257
Sv. Siksts II 257 — 258
Sv. Dionizijs 259 — 268
Sv. Fēliks I 269 — 274
Sv. Eutichians 275 — 283
Sv. Kajs 283 — 296
Sv. Marcelins 296 — 304
Sv. Marcels 308 — 309
Sv. Euzebijs 309
Sv. Miltiads 311 — 314
Sv. Silvestrs I 314 — 335
Sv. Marks 336
Sv. Julijs 337 — 352
Sv. Liberijs 352 — 366
(Fēliks II 355 — 365)
Sv. Damazs I 366 — 384
(Ursins 366 — 367)
Sv. Siricijs 384 — 399
Sv. Anastazijs I 399 — 401
Sv. Inocents I 401 — 417
Sv. Zosims 417 — 418
Sv. Bonifacijs I 418 — 422
(Eulalijs 418—419)
Sv. Celestins I 422 — 432
Sv. Siksts III 432 — 440
Sv. Leons I 440 — 461
Sv. Hilarijs 461 — 468
Sv. Simplicijs 468 — 483
Sv. Feliks III (II) 483 — 492
Sv. Gelazijs 492 — 496
Sv. Anastazijs II 496 — 498
Sv. Symachs 498 — 514
(Lorencs 498; 501 — 505)
Sv. Hormisdas 514 — 523
Sv. Jōņs I 523 — 526
Sv. Feliks IV (III) 526 — 530
Bonifacijs II 530 — 532
(Dioskors 530)
Jōņs II (Merkurijs) 533 — 535
Sv. Agapets I 535 — 536
Sv. Siverijs 536 — 537
Vigilijs 537 — 555
Pelagijs I 556 — 561
Jōņs III 561 — 574
Benedikts I 575 — 579
Pelagijs II 579 — 590
Sv. Gregors I 590 — 604
Sabinians 604 — 606
Bonifacijs III 607
Sv. Bonifacijs IV 608 — 615
Sv. Deusdedits 615 — 618
Bonifacijs V 619 — 625
Honorijs I 625 — 638
Severins 640
Jōņs IV 640 — 642
Teodors I 642 — 649
Sv. Mōrteņš I 649 — 655
Sv. Eugenijs I 655 — 657
Sv. Vitalians 657 — 672
Adeodats II 672 — 676
Donuss 676 — 678
Sv. Agatons 678 — 681
Sv. Leons II 682 — 683
Sv. Benedikts II 684 — 685
Jōņs V 685 — 686
Konons 686 — 687
(Teodors 687)
(Paschalijs 687)
Sv. Sergijs I 687 — 701
Jōņs VI 701 — 705
Jōņs VII 705 — 707
Sisinijs 708
Konstantins 708 — 715
Sv. Gregors II 715 — 731
Sv. Gregors III 731 — 741
Sv. Zacharijs 741 — 752
(Stefans II 752)
Stefans III 752 — 757
Sv. Pōvuls I 757 — 767
(Konstantins 767 — 769)
(Filips 768)
Stefans IV 768 — 772
Adrijans I 772 — 795
Sv. Leons III 795 — 816
Stefans V 816 — 817
Sv. Paschalijs I 817 — 824
Eugenijs II 824 — 827
Valentins 827
Gregors IV 827 — 844
(Jōņs 844)
Sergijs II 844 — 847
Sv. Leons IV 847 — 855
Benedikts III 855 — 858
(Anastazijs 855)
Nikolajs I 858 — 867
Adrians II 867 — 872
Jōņs VIII 872 — 882
Marinus 882 — 884
Sv. Adrians III 884 — 885
Stefans VI 885 — 891
Hormozs 891 — 896
Bonifacijs VI 896
Stefans VII 896 — 897
Romans 897
Teodors II 897
Jōņs IX 898 — 900
Benedikts IV 900 — 903
Leons V 983
(Christofors 903 — 904)
Sergijs III 904 — 911
Anastazijs III 911 — 913
Lando 913 — 914
Jōņs X 914 — 928
Leons VI 928
Stefans VIII 928 — 931
Jōņs XI 931 — 935
Leons VII 936 — 939
Stefans IX 939 — 942
Marins II 942 — 946
Agapets II 946 — 955
Jōņs XII 955 — 963 (964)
Leons VIII 963 — 965
(Benedikts V 964 — 966)
Jōņs XIII 965 — 972
Benedikts VI 973 — 974
(Bonifacijs VII 974, 984 — 985)
Benedikts VII 974 — 983
Jōņs XIV 983 — 984
Jōņs XV 985 — 996
Gregors V 996 — 999
(Jōņs XVI 997 — 998)
Silvestrs II 999 — 1003
Jōņs XVII 1003
Jōņs XVIII 1004 — 1009
Sergijs IV 1009 — 1012
Benedikts VIII (Teofilakts) 1012 — 1024
(Gregors 1012)
Jōņs XIX 1024 — 1032
Benedikts IX (Teofilakts) 1032 — 1044
Silvestrs III 1045
Benedikts IX (ūtrkōrt) 1045
Gregors VI 1045 — 1046
Klements II 1046 — 1047
Benedikts IX (treškōrt) 1047 — 1048
Damazs II 1048
Sv. Leons IX 1049 — 1054
Viktors II 1055 — 1057
(Benedikts X 1058 — 1059)
Nikolajs II 1059 — 1061
Aleksandrs II 1061— 1073
(Honorijs II 1061 — 1072)
Sv. Gregors VII 1073 — 1085
(Klements III 1080, 1084 — 1100)
Viktors III 1086 — 1087
Urbans II 1088 — 1099
Paschalis II 1099 — 1118
(Teodoriks 1100 — 1102)
(Alberts 1102)
(Silvestrs IV 1105 — 1111)
Gelazijs II 1118 — 1119
(Gregors VIII 1118—1121)
Kaliksts II 1119 — 1124
Honorijs II 1124 — 1130
(Ceiestins II 1124)
Inocents II 1130 — 1143
(Anaklets II 1130 — 1138)
(Viktors IV 1138)
Ceiestins II 1143 — 1144
Lucijs II 1144 — 1145
Sveteig. Eugenijs III 1145 — 1153
Anastazijs IV 1153 — 1154
Adrians III 1159 — 1181
(Viktors IV (!) 1159 — 1164)
(Paschalijs III 1164 — 1168)
(Kalikts III 1168 — 1178)
(Inocents III 1179 — 1180)
Lucijs III 1181 — 1185
Urbans III 1185 — 1187
Gregors VIII 1187
Klements III 1187 — 1191
Celestins III 1191 — 1198
Inocents III 1198 — 1216
Honorijs III 1216 — 1227
Gregors IX 1227 — 1241
Celestins IV 1241
Inocents IV 1243 — 1254
Aleksandrs IV 1254 — 1261
Urbans IV 1261 — 1264
Klements IV 1265 — 1268
Svēteig. Gregors X 1272 — 1276
Svēteig. Inocents V 1276
Adrians V 1276
Jōņs XXI 1276 — 1277
Nikolajs III 1277 — 1280
Mōrteņš IV 1281 — 1285
Honorijs IV 1285 — 1287
Nikolajs IV 1288 — 1292
Sv. Celestins V 1294
Bonifacijs VIII 1294 — 1303
Svēteig. Benedikts XI 1303 — 1304
Klements V 1305 — 1314
Jōņs XXII 1316 — 1334
(Nikolajs V 1328 — 1330)
Benedikts XII 1334 — 1342
Klements VI 1342 — 1352
Inocents VI 1352 — 1362
Sveteig. Urbans V 1362 — 1370
Gregors XI 1370 — 1378
Urbans VI 1378 — 1389
Bonifacijs IX 1389 — 1404
Inocents VII 1404 — 1406
Gregors XII 1406 — 1415
(Klements VII 1378 — 1394)
(Benedikts XIII 1394 — 1423)
(Aleksandrs V 1409 — 1410)
(Jōņs XXIII 1410 — 1415)
Mōrtenš V 1417 — 1431
(Klements VIII 1423 — 1429)
(Benedikts XIV 1425 — 1430)
Eugenijs IV 1431 — 1447
(Fēliks V 1439 — 1449)
Nikolajs V 1447 — 1455
Kaliksts III 1455 — 1458
Pijs II 1458 — 1464
Pōvuls II 1464 — 1471
Siksts IV 1471 — 1484
Inocents VIII 1484 — 1492
Aleksandrs VI 1492 — 1503
Pijs III 1503
Jūlijs II 1503 — 1513
Leons X 1513 — 1521
Adrians VI 1522 — 1523
Klemens VII 1523 — 1534
Pōvuls III 1534 — 1549
Jūlijs III 1550 — 1555
Marcelijs II 1555
Pōvuls IV 1555 — 1559
Pijs IV 1559 — 1565
Sv. Pijs V 1566 — 1572
Gregors XIII 1572 — 1585
Siksts V 1585 — 1590
Urbans VII 1590
Gregors XIV 1590 — 1591
Inocents IX 1591
Klemens VIII 1592 — 1605
Leons XI 1605
Pōvuls V 1605 — 1621
Gregors XV 1621 — 1623
Urbans VIII 1623 — 1644
Inocents X 1644 — 1655
Aleksandrs VII 1655 — 1667
Klements IX 1667— 1669
Klements X 1670 — 1676
Inocents XI 1676 — 1689
Aleksandrs VIII 1689 — 1691
Inocents XII 1691 — 1700
Klements XI 1700 — 1721
Inocents XIII 1721 — 1724
Benedikts XIII 1724— 1730
Klements XII 1730 — 1740
Benedikts XIV 1740 — 1758
Klements XIII 1758 — 1769
Klements XIV 1769 — 1774
Pijs VI 1775 — 1799
Pijs VII 1800 — 1823
Leons XII 1823 — 1829
Pijs VIII 1829 — 1830
Gregors XVI 1831 — 1846
Pijs IX 1846 — 1878
Leons XIII 1878 — 1903
Sv. Pijs X 1903 — 1914
Benedikts XV 1914 — 1922
Pijs XI 1922 — 1939
Pijs XII 1939 — 1958
Jōņs XXIII 1958 — 1963
Pōvuls VI 1963 — 1978
Jōņs Pōvuls I 1978
Jōņs Pōvuls II 1978 — 2005
Benedikts XVI 2005 — 2013
Francis 2013
2. Kristīšu konfesiju rasšonōs laiks un tūs dybynōtōju vōrdi
33. godā — KRISTUS nūdybynōj katōļu Bazneicu Jeruzalimā. — 1500 VĪNA KRISTUS RESP. KATŌĻU BAZNEICA.
1524. godā — Mōrteņš Luters nūdybynōj luterāņu bazneicu — Vocijā (Pyrmais protestants).
1534. godā — Henriks VIII veidoj episkopalū bazneicu — Anglijā.
1560. goda — Jōņs Knoks (John Knox) īstōda presbiterianu bazneicu — Skotijā.
1600. godā — Roberts Brovns (Robert Brown) veidōj kongregacionalistu bazneicu — Anglijā.
1600. godā — Jōņs Smits (John Smyth) dybynōj baptistu bazneicu — Amsterdamā.
1739. godā — Jōņs Veslijs (John Wesley) īstōda metodistu episkopalū bazneicu -— Anglijā.
1830. goda — Jezups Smits (Joseph Smith) dybynōj mormonu bazneicu — Ņujorkā.
1879. godā — Marija Beikers Edi (Mary Baker Eddy) īvoda kristeigōs zynōtnes bazneicu — Bostonā.